۱۳۸۹ تیر ۹, چهارشنبه

صادق هدایت ـ هشتاد و دو نامه به حسن شهیدنورائی (13)



*
13

*

24 نوامبر 46 [3 آذر 1325]

یا حق
کاغذ اخیر و نمونة غلط گیری سوم که توسط جرجانی فرستاده‌بودید رسید. بعد از مرور به چند غلط مطبعه برخوردم که روی نسخه نوشته‌ام ولیکن تصور می‌کنم خیلی دیر باشد و کار از کار گذشته. سعی می‌کنم توسط مفتاح بفرستم و چند سطر از آخر پردة اول افتاده داشت که اضافه کردم. رویهمرفته بسیار خوب چاپ شده‌است و البته غلط گیری آن کار آسانی نبوده. آن چند سطر که افتاده ممکن است در همینجا چاپ بکنم و میان صفحه بگذارم. غلطهای دیگر را می‌شود تراشید و یا درست کرد.
آدرس شما دوباره عوض شده. گمان می‌کنم همان پست رستانت بهتر بود.
اوضاع اینجا تعریفی ندارد. رهبر کل بعد از چند روز خرغلت زدن در املاک دوباره برگشت با خط و نشانهای تازه. البته گـُه کاری خود را خواهدکرد.
به مفتاح سفارش کردم که چند شماره از آخرین روزنامه‌ها با خودش بیاورد. میان روزنامه‌ها "ایران ما" نسبتاً بهتر است. "رهبر" همان گله‌های مادرقاسمی را می‌کند. هنوز روزنامه‌های چپ توقیف نشده‌اند اما احتمالش می‌رود. به هر حال فرستادن دنبالة مقاله هیچ ضرری ندارد و به طور آشکار وضعیت معلوم نیست. برگشتن به ایران هیچ صلاح نیست و پشیمانی خواهد داشت. به هر جوری شده باید سوخت و ساخت.
روزهای حرکت پست هوایی به هم خورده و درست معلوم نیست و ما هم در انتظار مرگ روزها را به شب می‌آوریم و توی این کثافت غوطه‌وریم بی آنکه امیدی به روزهای بهتر در آینده داشته‌باشیم و یا اعتقادی به زندگی بعد از مرگ. هوای اینجا هم کم‌کم دارد سرد و موذی می‌شود و عجالتاً زهر خودش را به ما ریخته. به رفقا سلام می‌رسانم. البته مقصود دشتی نیست.
قربانت

امضاء

___________________________________

(از توضیحات کتاب)
"رهبر کل" ، مقصود احمد قوام، نخست وزیر و رهبر کل حزب دموکرات ایران است.
"ایران ما" به صاحب امتیازی جهانگیر تفضلی، در آن زمان از روزنامه های همگام حزب توده بوده‌است. (تأسیس: 1322)
"دشتی" ، اشاره به علی دشتی است.


.


۲ نظر:

(شهروند بین‌المللی) گفت...

Mamnoon az pasokhe shoma, in nameh ha khaily baraye man jaleb hast mesle darichei hast be donia Hedayat. khundaneshun Lezzat khasi mide. Omidvaram az haminja baz ba ham dar tamas bashim, agar alaghehmande be mokatebeh hastid Email shakhsie man (....) hast.
Eradat daram

روزبهان گفت...

شهروند عزیز و گرامی،
بسیار خوشحالم که این نامه‌ها را دنبال میکنید و آنها را جالب یافته‌اید. همانطور که گفته‌اید این نوشته‌ها دریچه‌ای هر چند کوچک به دنیای شخصی هدایت و نگاه او به وقایع پیرامون است.
تردید نداشته باشید که از همینجا با هم در تماس خواهیم بود.
در ضمن، من برای حفظ حریم شخصی شما، دست کوچکی در نظر ارسالی‌تان بردم. امیدوارم مرا عفو کنید.
سبز بمانید و شادان.
ارادتمند: روزبهان

بايگانی وبلاگ