۱۳۸۹ تیر ۲۶, شنبه

صادق هدایت ـ هشتاد و دو نامه به حسن شهیدنورائی (15)




*
15

*

8 دسامبر 46 [17 آذر 1325]

یا حق
با پست هوایی قبل دو کاغذ و دو بسته روزنامه فرستادم. یک کاغذ و یک بستة روزنامه را که روز 4 دسامبر فرستادم چون پست تعطیل بود نمی‌دانم برسد یا نه؟ به هر حال آقای محمود تفضلی راهنمایی کردند که چون آقای کهکشانی روز سه‌شنبه عازم پاریس هستند ممکن است به توسط ایشان کاغذ و روزنامه فرستاد. این بود که من از موقع استفاده کردم و به توسط ایشان روزنامة اطلاعات دیشب و سه چهار روزنامة امروز را می‌فرستم. البته راجع به اوضاع اینجا مفصلاً در این روزنامه‌ها نوشته و احتیاج به توضیح نیست. به طور خلاصه قضایا از اینقرار است که روز تاسوعا یعنی 4 دسامبر [13 آذر] قوای دولتی (شاید برای sondage [گمانه زنی]) به آذربایجان حمله کردند. همان شب رادیو تبریز به اصطلاح بسیج عمومی اعلام کرد ولیکن به نظر می‌آید که حمله دامنه‌دار نبود.
آقای قوام با هشت نفر موتورسیکلت سوار پشت اتومبیلش گاهی خودش را در شهر نشان می‌دهد و مرتب دم از حُسن‌نیت می‌زند و اعلامیه صادر می‌کند. روزنامه[های] "رهبر" و "ظفر" هم توقیف شدند. تا حالا که ظهر یکشنبه است هنوز دسته گلی به آب نداده. باقیش را در روزنامه‌ها بخوانید و عبرت بگیرید. جرجانی هنوز نیامده است. روزنامه‌ها را با پست خواهم فرستاد.

زیاده قربانت
امضاء

[در حاشیة نامه اضافه شده‌است:]
از فرستادن مقالات روزنامه‌های فرانسه راجع به ایران برای روزنامة "ایران ما" دریغ نفرمائید.

.


۲ نظر:

Ferdinand Fertuceli گفت...

roozbehan aziz, pasokh nameh haye hedayt ham aya chap shode? yani pasokh hayee ke aghaye norayee baraysh neveshete ast? mamanon az zahamte shoma

روزبهان گفت...

شهروند گرامی،
تا جایی که من اطلاع دارم نامه‌های شهیدنورائی به هدایت چاپ نشده. و هیچ نمیدانم آیا این نامه‌ها پس از مرگ هدایت به دست کسی رسیده‌است یا نه.

سبز باشی عزیز.

بايگانی وبلاگ